Ένας οδηγός για το κυανοβακτήριο

Απάντηση
Άβαταρ μέλους
Panos Safarikas
Posts in topic: 1
Δημοσιεύσεις: 1422
Εγγραφή: Παρ 09 Φεβ 2018, 23:37
Τοποθεσία: Ιωάννινα
Mood:
Έχει βάλει Like: 0
Του έχουν βάλει Like: 13 times

Ένας οδηγός για το κυανοβακτήριο

Δημοσίευση από Panos Safarikas » Παρ 04 Μάιος 2018, 12:06

Το ενυδρείο σας λειτουργεί καλά εκτός από την παρουσία μιας "σκόνης", την παρουσία μιας έντονης γαλαζοπράσινης άλγης στα τζάμια. Ξαφνικά, η άλγη αυτη εξαπλώνεται στο διάκοσμο, στα φυτά και στο βυθό. Εσεις αυξάνετε τις αλλαγές νερού και αφαιρείτε μηχανικά την αλγη. Μέρα με τη μέρα, όμως, εκείνη επιστρέφει. Βάζετε στο ενυδρείο ένα "συνεργείο καθαρισμού" αποτελούμενο από γαρίδες, σαλιγκάρια ή ψαρια που καταναλώνουν άλγη και όμως τίποτα δεν φαίνεται να αλλάζει. Ωστόσο, δεν πρόκειται για άλγη. Είναι στην πραγματικότητα ένα στέλεχος βακτηριδίων γνωστό ως κυανοβακτήρια. Εκτός από το γαλαζοπράσινο χρώμα, το κυανοβακτήριο μπορεί να έχει μαύρο ή ακόμα και κόκκινο χρωματισμό.

Τι είναι τα κυανοβακτήρια;


IMG_20180504_121826_608.JPG
IMG_20180504_123430_626.JPG
IMG_20180504_123409_785.JPG
IMG_20180504_123355_579.JPG
IMG_20180504_123339_846.JPG

Ορισμένα κυανοβακτήρια είναι ευεργετικά, καθώς αποτελούν σημαντικό μέρος του κύκλου του αζώτου. Η σπιρουλίνα, η οποία χαρακτηρίζεται ως "υπερ-τροφή" και είναι πλούσια σε όλα τα αμινοξέα καθώς και άλλα σημαντικά θρεπτικά συστατικά, είναι μια μορφή κυανοβακτηρίων. Άλλες μορφές της ωστόσο, παράγουν διάφορες μορφές νευροτοξινών, ηπατοτοξινών, κυτταροτοξινών και ενδοτοξινών. Όλες οι μορφές κυανοβακτηρίων φαίνεται να είναι κάτι μεταξύ φυτών και βακτηριδίων. Έχουν ένα κυψελοειδές κυτταρικό τοίχωμα και τροφοδοτούνται μερικώς με τη φωτοσύνθεση. Έχουν επίσης βακτηριακά γνωρίσματα. Ευτυχώς, φαίνεται ότι τα περισσότερα από τα επιβλαβή κυανοβακτήρια έχουν τη μορφή αρκετά λαμπρών επιφανειών/στρωμάτων, καθιστώντας εύκολο τον εντοπισμό τους.

Αρκετοί παράγοντες συμβάλλουν στην έναρξη μιας επιδημίας κυανοβακτηρίου όπως το υπερβολικό φως, η υπερβολική ποσότητα φωσφόρου και η κακή ποιότητα του νερού που μπορούν να ξεκινήσουν μια εστία. Η εισαγωγή φυτών ακόμα, που δεν έχουν απολυμανθεί πριν μπουν στο ενυδρείο, μπορεί να προκαλέσει μια εστία σε ένα φαινομενικά υγιές ενυδρείο όπως έχει αναφερθεί. Μόλις αρχίσει το κυανοβακτήριο και κάνει την εμφάνισή του, θα είναι πολύ πιο δύσκολο να το ξεφορτωθούμε από ότι μια άλλη άλγη. Για χάρη του, έχουν ξεστηθεί ολόκληρα ενυδρεία και έχουν απολυμανθεί τα πάντα από την αρχή. Ωστόσο δε χρειάζεται πανικός αλλά σωστός χειρισμός από την πλευρά του χομπίστα ώστε να αντιμετωπιστεί με επιτυχία.

Τι να κάνω?

Αν αντιμετωπίζετε ένα ξέσπασμα κυανοβακτηρίου υπάρχουν επιλογές για τη θεραπεία του ενυδρείου:

Αντιβιοτικά

Ειναι μια αρκετά απλή θεραπεία. Η χορηγηση ενός αντιβιοτικού σε ένα ενυδρειο θα σκοτώσει την "άλγη" αρκετά γρήγορα. Αυτό έχει κάποια μειονεκτήματα που αντισταθμίζουν την ευκολία και την ταχύτητά του όσο αφορά τη δράση του. Το πρώτο είναι ότι η χρήση αντιβιοτικών έχει τη δυνατότητα να δημιουργήσει στο μέλλον ένα στέλεχος βακτηρίων περισσότερο ανθεκτικών σε αυτά. Το δεύτερο είναι ότι μερικά ψάρια δεν τα πάνε καλά με ορισμένα αντιβιοτικά χωρίς να υπάρχουν εμπειρίες χομπιστών σε κάτι τέτοιο αλλα και χωρίς αυτό να σημαίνει ότι κάποιοι άλλοι δεν είχαν τέτοια εμπειρία και απλά δε το αντιλήφθηκαν.

Συγκεκριμένα η αντιβίωση που χρησιμοποιείται ευραίως για την αντιμετώπιση του κυανοβακτήριου (θα τη ζητήσετε στα φαρμακεία) είναι η ερυθρομικύνη και ο τρόπος και η δοσολογία περιγράφεται παρακάτω:

ΗΜΕΡΑ 1η
Προσθέτουμε 2,5mg/Lt ερυθρομυκίνης. Διαλύστε τη σκόνη σε νερό ενυδρείου και ρίξτε το μέσα. Αν έχετε σκίμμερ κλείστε το. Η λειτουργία του μπορεί να ελαττώσει την δράση του αντιβιοτικού.

ΗΜΕΡΑ 2η
Προσθέστε επιπέλον 2,5mg/Lt ερυθρομυκίνη.

ΗΜΕΡΑ 3η
Τα αποτελέσματα πρέπει να είναι ήδη ορατά. Κομμάτια νεκρών κυανοβακτηρίων θα επιπλέουν στο νερό. Ανοίξτε το σκίμμερ αν έχετε και προσθέστε ένα μηχανικό φίλτρο (ή diy με ενυδρειακό βαμβάκι) για να τα απομακρύνετε. Προσπαθήστε να καθαρίσετε το νερό όσο πιο πολύ μπορείτε για να αποφύγετε την εμφάνιση αμμωνίας

ΗΜΕΡΑ 4η
Απομακρύνετε όσο πιο πολύ μπορείτε τα κατάλοιπα. Κάντε μία αλλαγή νερού 50%.
Προσθέστε 2,5mg/Lt ερυθρομυκίνη.

ΗΜΕΡΑ 5η – 7η
Καθαρίστε τα φίλτρα μία φορά την ημέρα τουλάχιστον. Κανετε τεστ για αμμωνία και νιτρικά. Μόνο αν έχετε υψηλές μετρήσεις να κάνετε αλλαγή νερού.

ΗΜΕΡΑ 8η
Αλλαγή νερού 30%.
Προσθέστε 1mg/Lt ερυθρομυκίνη.

Προσοχή στη δοσολογία. Μικρότερη δόση ίσως δε θα είναι αποτελεσματική ενώ μεγαλύτερη από τη συνιστώμενη, μπορεί να προκαλέσει θανάτους στα ψάρια μας. Καλό θα είναι αν έχετε ένα γνωστό φαρμακοποιό, να του ζητήσετε να σας ζυγίσει στη ζυγαριά ακριβείας που διαθέτει, τις δόσεις που θα χρειαστείτε.

Ένας άλλος και πιο φυσικός τρόπος που προσωπικά τον συστήνω, σαν πρώτη μέθοδο, σε κάθε χομπίστα που αντιμετωπίζει το συγκεκριμένο πρόβλημα, είναι ο ακόλουθος:
Κάνουμε μια πλήρη συσκότιση του ενυδρείου με μια σκούρα κουβέρτα μην αφήνοντας ίχνος φωτός να μπαίνει στο ενυδρείο για 4-5 ημέρες. Αυτό το διάστημα δε ταΐζουμε ενώ ταυτόχρονα αυξάνουμε την κυκλοφορία στη στήλη του νερού με κυκλοφορητές και θέτουμε σε λειτουργία μια αεραντλία σε μεγάλη ένταση καθώς το κυανοβακτήριο μισεί την καλή κυκλοφορία και την καλη οξυγόνωση. Μετά από την πάροδο αυτού του χρονικού διαστήματος, ξεσκεπάσουμε το ενυδρείο, κλείνουμε το φίλτρο και σιφωνάρουμε όση νεκρή άλγη βλέπουμε να αιωρείται ή να παραμένει στο βυθό και σε άλλα διακοσμητικά. Ακολούθως κάνουμε μια γενναία αλλαγή νερού της τάξης του 50% ή και παραπάνω ακόμα καλύτερα, με αποχλωριωμένο νερό ίδιας θερμοκρασίας πάντα και κάνουμε ενα καθάρισμα στο φίλτρο ώστε να απομακρύνουμε και από εκεί τη νεκρή άλγη. Καλό θα είναι να είμαστε προσεκτικοί στην ποσότητα που ταΐζουμε στο μέλλον, καθώς η υπερβολική τροφή αυξάνει τα φωσφορικά στο νερό μας και η αύξηση των επιπέδων των τελευταίων, αποτελεί ενα παράγοντα που συμβάλλει στην εμφάνιση του κυανοβακτήριου.

Πρόληψη του κυανοβακτηρίου

Όπως συμβαίνει με τα περισσότερα προβλήματα των ενυδρείων, ο καλύτερος τρόπος αντιμετώπισης μιας επιδημίας κυανοβακτηρίων είναι να μην το αφήσουμε να συμβεί. Οι συχνότερες και μεγαλύτερες αλλαγές νερού θα συμβάλλουν στη μείωση των επιπέδων φωσφόρου. Ταΐστε, όπως προαναφέρθηκε, τα ψάρια σας μόνο με όση τροφή μπορούν να καταναλώσουν σε ένα λεπτό για να περιοριστούν περαιτέρω τα επίπεδα φωσφόρου καθώς και τα απόβλητα και ελέγξτε τον φωτισμό σας ταυτοχρονα.

Αν και είναι λίγο βάσανο να απαλλαγούμε από το κυανό, αν γνωρίζουμε για αυτό και αντιδρούμε σωστά κάθε φορά, δεν θα έχουμε πρόβλημα στο μέλλον. Ο κύριος λόγος για τον οποίο είναι τόσο δύσκολο είναι ότι πολλοί χομπίστες δεν ξέρουν πώς να αντιμετωπίσουν το ζήτημα. Ελπίζω ωστόσο να βοηθησα σε αυτό τον τομέα.

Το άρθρο απευθύνεται σε χομπίστες γλυκού νερού καθώς το κυανοβακτήριο και η αντιμετώπισή του είναι διαφορετική στο θαλασσινό ενυδρείο.
Οι χρήστες που πάτησαν Like στον/ην Panos Safarikas για αυτή τη δημοσίευση:
Xarisgr (Κυρ 13 Δεκ 2020, 00:46)


Κανείς δε πρόκειται ποτέ να αποκτήσει στο ενυδρείο του, εκείνο που τα ψάρια χαίρονται στη φύση!.......αρκέσου στο να προσπαθήσεις να το πλησιάσεις έστω και λίγο.

Απάντηση

Επιστροφή στο “Ασθένειες, άλγη και άλλα προβλήματα φυτών”