Οδηγός δημιουργίας reef tank με νεκρό βράχο - αποφυγή pest (nervas)

Κλειδωμένο
Άβαταρ μέλους
Νίκος
Administrator
Posts in topic: 1
Δημοσιεύσεις: 9282
Εγγραφή: Δευ 12 Φεβ 2018, 00:33
Τοποθεσία: Πειραιάς
Έχει βάλει Like: 1832 times
Του έχουν βάλει Like: 2412 times

Οδηγός δημιουργίας reef tank με νεκρό βράχο - αποφυγή pest (nervas)

Δημοσίευση από Νίκος » Δευ 19 Φεβ 2018, 21:24

Ο συγκεκριμένος οδηγός αποτελεί προσωπική εμπειρία καθώς και παρατηρήσεις και συμπεράσματα που προέκυψαν κατά την εφαρμογή του, είναι ένας γενικός οδηγός και σίγουρα δεν καλύπτει όλες τις λεπτομέρειες που προκύπτουν κατά την πορεία, ευελπιστώ να καλύψει τα περισσότερα κενά και να σας ενθαρρύνει να συνεχίσετε στον μαγικό κόσμο του reef με τις πιθανές λιγότερες αποτυχίες και απογοητεύσεις αν ακολουθήσετε αυτή την μέθοδο. Βασικό ότι η μέθοδος δεν βασίζετε στην μείωση του κόστους που θα δίναμε για την αγορά ζωντανού βράχου με την χρήση νεκρού, η μείωση του κόστους επέρχεται μέσω της μείωσης καταπολέμησης pest και ηθικής ικανοποίησης που επιτυγχάνεται :wink:


‘’Η φιλοσοφία της μεθόδου’’

Ένα ενυδρείο είναι ένα τεχνητό οικοσύστημα εκτός φυσικού περιβάλλοντος που με τεχνητές συνθήκες προσπαθούμε να προσομοιάσουμε όσο το δυνατόν γίνεται το φυσικό περιβάλλον ώστε όλοι οι αέναοι κύκλοι ζωής να συνεχίσουν να κινούνται σε απόλυτη τελεονομία(κύκλος Άνθρακα, κύκλος Αζώτου, κ.α.), δημιουργώντας ιδανικές συνθήκες για τους ζωντανούς οργανισμούς που θέλουμε να φιλοξενήσουμε(όσο το δυνατό και εφικτό με τα σημερινά εργαλεία που έχουμε διαθέσιμα).
Για να επιτύχουμε το παραπάνω πρέπει να έχουμε καλή βιολογία όπως αναφέρετε στην argo του χόμπι μας, τι είναι καλή βιολογία?
Η καλή βιολογία σαν ορισμός μπορεί να είναι λάθος αλλά για να συμπεριλάβεις όλο αυτό που θέλουμε να αναφέρουμε εμείς οι χομπίστες είναι ο μόνος σωστός ορισμός και ο μόνος που θα μπορούσε να χρησιμοποιηθεί χωρίς να μπλέκουμε με σύνθετες λέξεις.
Η καλή βιολογία στηρίζετε κατεξοχήν στους οργανισμούς που συμμετέχουν, επιταχύνουν και επιτυγχάνουν να ολοκληρωθούν οι κύκλοι ζωής, αυτοί μπορεί να είναι από μονοκύτταρους οργανισμούς(βακτήρια) μέχρι πολυκύτταρους οργανισμούς(σφουγγάρια, ασπόνδυλα, κ.α.), το μεγαλύτερο ποσοστό συμμετοχής στην επίτευξη της καλής βιολογίας όμως στηρίζετε στους μονοκύτταρους οργανισμούς, τα βακτήρια.
Η εισαγωγή της καλής βιολογίας γίνεται συνήθως φέρνοντας κομμάτια βράχου και υποστρώματος(αραγωνίτης) που φιλοξενούν τους παραπάνω οργανισμούς και προέρχονται είτε απευθείας από το περιβάλλον των υφάλων ή για τον βράχο μπορεί να είναι τεχνητός εμπορικός βράχος που εμπλουτιστικέ για κάποιο μεγάλο χρονικό διάστημα εμβαπτιζόμενος σε τροπικά νερά.
Μεταφέροντας ένα κομμάτι φυσικού οικοσυστήματος σε ένα τεχνητό σύστημα με ιδανικές συνθήκες για κάποιους οργανισμούς προκαλούνται ανισορροπίες και αλλάζουν οι σχέσεις των οργανισμών γιατί οι ‘’πιέσεις’’ που ασκούνται πάνω τους παύουν να υφίστανται, αυτή την απεραντοσύνη της βιοποικιλότητας και τις δράσεις και τις αντιδράσεις που αναπτύχθηκαν στα εκατομμύρια έτη εξέλιξης μέχρι να επέλθει μια σχετική(πάντα) ισορροπία με είδη να εξαφανίζονται και άλλα είδη να αλλάζουν στρατηγικές επιβίωσης δεν μπορεί να κλειστεί σε ένα τόσο μικρό τεχνητό οικοσύστημα όπως το θέλουμε.
Εννοώ πως ο ζωντανός βράχος που θα πάρουμε σίγουρα φιλοξενεί απίστευτους μικροοργανισμούς και οργανισμούς όπου αυξάνουν την φυσική καλή βιολογία και τα οποία όμως στο αμέσως επόμενο τετραγωνικό εκατοστό ζούσε ο οργανισμός που αλληλοεπιδρούσε με έναν από αυτούς και έθετε σε ισορροπία την μεταξύ τους σχέση, αν αυτός δεν έρθει μαζί αυτομάτως δημιουργείτε βιοποριστική υπεροχή στον οργανισμός που δεν δέχεται μηχανισμό πίεσης(θηρευτής ή αντίξοες συνθήκες) με αποτέλεσμα την πιθανή αύξηση και πολλαπλασιασμό του εις βάρος όλων των οργανισμών που θέλουμε να φιλοξενήσουμε.

Αυτό το συμπέρασμα προήλθε από το παλιό ενυδρείο όπου χρησιμοποιήθηκε φυσικός ‘’ζωντανός’’ βράχος και υπήρχαν οργανισμοί τους οποίους θεωρούσα ανεπιθύμητους γιατί δεν μπορούσα να τους θέσω υπό έλεγχο, οι οποίοι ευδοκιμούσαν εις βάρος των οργανισμών που ήθελα να διατηρήσω, μεγάλο λάθος! Κανένας οργανισμός δεν είναι ανεπιθύμητος απλά εμάς δεν μας αρέσει στο ενυδρείο μας είτε λόγω τροφικών προτιμήσεων στα ζωντανά μας(το οποίο είναι η φύση τους) είτε είναι αντιαισθητικό για εμάς γιατί καλύπτει τον βράχο μας και τα ζωντανά μας, είτε ανταγωνίζεται για την επικράτηση του στο ενδιαίτημα, κ.τ.λ.
Άρα όλη την απεραντοσύνη του ωκεανού και τις αλληλοεπιδράσεις των οργανισμών που αναπτύχθηκαν μεταξύ τους δεν υπάρχει περίπτωση να τα κλείσουμε σε ένα(μετά βίας) κυβικό μέτρο. Δεν πρέπει να ξεχνάμε πως τα ενυδρεία μας είναι ''χρυσά κλουβιά'' που φιλοξενούν τους οργανισμούς που επιλέγουμε να βάλουμε γιατί μας αρέσουν, είμαστε χομπίστες.
Το να μιλάμε για φυσική καλή βιολογία προερχόμενη απευθείας από την θάλασσα με την μορφή οργανισμών θα μπορούσε να γίνει σε ένα θαλάσσιο πάρκο αρκετών τετραγωνικών μέτρων όπου σε μεγάλη κλίμακα επιτυγχάνεται να εισαχτεί η μέγιστη βιοποικιλότητα που αλληλοεπιδρά χωρίς να σπάσει τις εύθραυστες ισορροπίες, σε μικρή κλίμακα πιστεύω ότι είναι ανέφικτό. Φυσικά υπάρχουν πάντα και οι εξαιρέσεις χομπίστων που τους έκατσε ''καθαρός'' ζωντανός βράχος, που θα λέγαμε ότι καθαρός ορίζεται ο λιγότερο δυνατόν με οργανισμούς που θα φέρουν ανισσοροπία στο σύστημα μας, ο κανόνα όμως τα τελευταία χρόνια που είμαι μέλος στην ενυδρειακή κοινότητα του θαλασσινού και ιδιαίτερα του reef είναι να βλέπω χομπίστες που ξεκινούν πρώτα να ανακαλύπτουν τον μαγικό κόσμο των pest και στην πορεία οι περισσότεροι απελπίζονται και εγκαταλείπουν πριν ξεκινήσουν ή αν πεισμώσουν και συνεχίσουν έχουν αποκτήσει μια κακή εμπειρία, συμπεριλαμβάνω σε αυτό και τον εαυτό μου.
Φυσικά αν κάνεις ένα ενυδρείο καραντίνα και παρακολουθήσεις τον ζωντανό βράχο και καταφέρεις να τον ‘’αποπαρασιτώσεις’’, είναι σίγουρα καλύτερα λόγω της πληθώρας της βιοποικιλότητας των μικροοργανισμών, αυτό που έχω δει όμως είναι ότι καταλήγουν να τον βράζουν, να τον ξεραίνουν, να τον καίνε και άλλα πολλά, στο τέλος μόνο φυσικός ζωντανός βράχος δεν είναι που έχει φυσική καλή βιολογία.
Οι περισσότεροι όμως χομπίστες και ακόμη και επιστήμονες δεν γνωρίζουν τα περισσότερα pest, τα οποία εμείς τα θεωρούμε pest για τους οργανισμούς που θέλουμε να φιλοξενήσουμε, αυτά είναι πλασματάκια που έτυχε να βρεθούν στην βιοποικιλότητα του ζωντανού βράχου μας και να μην έχοντας τον φυσικό θηρευτή να αναπτυχθούν εις βάρος των οργανισμών μας.
Αυτό που πρέπει να κάνουμε και να προσέξουμε είναι να μην τους εισάγουμε στο ενυδρείο μας διότι δεν μπορούμε να κάνουμε το απόλυτο πετυχημένο φυσικό οικοσύστημα χωρίς να υπάρχει καμιά θραύση αλληλοεπιδράσεων μεταξύ των οργανισμών που θα εισέλθουν μαζί, μιας και αυτό είναι αδύνατο να επιτευχθεί, μπορούμε να κάνουμε τεχνητό οικοσύστημα το οποίο με τα μέσα που υπάρχουν σήμερα μπορεί να επιτευχθεί στο μέγιστο ώστε να ζούνε και να μεγαλώνουν οι οργανισμοί που επιθυμούμε στο καλύτερο δυνατόν περιβάλλον και έτσι να δημιουργηθεί ένα τεχνητό οικοσύστημα που οι αλληλεπιδράσεις μεταξύ των οργανισμών να είναι το λιγότερο ουδέτερες.
Αυτό προυποθέτει να γνωρίσουμε εξαρχής την οικολογία των υφάλων και τις αληλεπιδράσεις μεταξύ των οργανισμών, το οποίο είναι ένα πολύ μεγάλο κεφάλαιο, περισσότερα εδώ:
viewtopic.php?f=49&t=2665&start=0

ΜΕΡΙΚΑ ΤΕΧΝΙΚΑ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ

Πριν καν ξεκινήσουμε να ψάχνουμε για αγορά ενυδρείου ή αν έχουμε αγοράσει και δεν έχουμε πάρει ακόμη τον εξοπλισμό θα πρέπει να καταλήξουμε τι θα φιλοξενήσουμε στο ενυδρείο μας και τι όχι, αναφέρομαι πάντα στο αν θα κάνουμε έναν ύφαλο που θα φιλοξενήσει μαλακά κοράλλια, σκληρά ή κάτι ενδιάμεσο(mix reef), αυτό θα μας βοηθήσει στην αγορά του εξοπλισμού και στην επιλογή και κατασκευή του σωστού ενυδρείου.
Το ενυδρείο φυσικά επιλέγετε με γνώμονα τον διαθέσιμο χώρο, διαθέσιμο κεφάλαιο συντήρησης και το κυριότερο τον διαθέσιμο χρόνο ενασχόλησης, διότι μπορεί να διαθέτεις στο μέγιστο τα δυο πρώτα αλλά αν δεν ασχοληθείς πραγματικά και τριφτείς εμπειρικά με το ενυδρείο δεν υπάρχει περίπτωση να φτάσεις σε ένα καλό αποτέλεσμα.
Πολύ σημαντικό είναι ότι οι αρχικές μας επιλογές θα μας εξοικονομήσουν πολλά χρήματα στην πορεία και θα αποφύγουμε τα συνεχόμενα upgrate σε εξοπλισμό λόγο αύξησης των αναγκών του ενυδρείου.

ΦΩΤΙΣΜΟΣ

Ο φωτισμός σε σχέση με τα λίτρα και τους οργανισμούς που θα φιλοξενήσουμε είναι ένα μεγάλο κεφάλαιο το οποίο θα αναλυθεί σε περαιτέρω άρθρο σύντομα, αναφορικά θα ήθελα να πω πως έχει απίστευτη επίδραση στους οργανισμούς που θα φιλοξενήσουμε ακόμη πιο πολύ η υπερβολή του παραπάνω παρά τόσο ο λιγότερος σωστός σε φάσμα φωτός φωτισμός, οπότε θα πρέπει να δούμε τι ζητάνε οι οργανισμοί μας και να γίνει η επιλογή, μπορεί να γίνει επιλογή και με γνώμονα πιθανή αύξηση σε λίτρα ή σε οργανισμούς που απαιτούν περισσότερο και διαφορετικό φωτισμό, ένα παράδειγμα μπορούμε να πάρουμε ένα φωτιστικό με 8 χ Τ5 και να χρησιμοποιούμε μόνο τις 6 αν ακόμη οι οργανισμοί που έχουμε είναι χαμηλών απαιτήσεων(μαλακά κοράλλια) και σε ενδεχόμενη εισαγωγή αυξημένων απαιτήσεων οργανισμών(σκληρά κοράλλια) να προσθέσουμε και να χρησιμοποιήσουμε και τις υπόλοιπες, μπορεί να γίνει με μειωμένη φωτοπερίοδο και στην συνέχεια αύξηση αυτής.

ΜΗΧΑΝΙΚΗ ΦΙΛΤΡΑΝΣΗ

Αυτή γίνεται και πρέπει να γίνεται με τα λεγόμενα skimmer που στην ουσία προσομοιάζουν και πλέον έχουν απίστευτα ανώτερες δυνατότητες τον αφρισμό της θάλασσας που δημιουργείται από τον κυματισμό, βασίζονται στην λειτουργία της τασιενεργητικότητας που έχουν κάποιες ουσίες όπως οι πρωτεϊνικής σύνθεσης να απομακρύνονται με την διαδικασία του αφρισμού και τα αιωρούμενα σωματίδια σχετικού ούτε πολύ μικρού αλλά ούτε πολύ μεγάλου μοριακού βάρους(όπως σκόνες, σύμπλοκα ανόργανων ουσιών, κ.α.), επίσης εισάγουν αέρα στο νερό και προκαλούν την δέσμευση του Οξυγόνου.
Το σκίμερ είναι ίσως από τα πιο βασικά εργαλεία του χομπίστα στο να επιτύχει ένα πολύ καλό τεχνητό σύστημα, οπότε η επιλογή του είναι πρωταρχικής σημασίας, συνήθως επιλέγονται σκίμερ ανάλογα με τα λίτρα μας και λίγο παραπάνω από αυτά που συστήνει η κατασκευάστρια εταιρία, πέραν ότι πρέπει να επιλέξουμε ένα λειτουργικό σκίμερ ανάλογα με τον χώρο που διαθέτουμε και θα πρέπει να είναι εύκολο στο καθάρισμα, θα πρέπει να έχει καλό σέρβις, καλό και σωστό εισαγωγέα που θα εγγυηθεί για την εφαρμογή της εγγύησης θα πρέπει να είμαστε διατεθειμένοι να διαθέσουμε αρκετά χρήματα γιατί είναι η καρδιά του συστήματος.
Οπότε για τα λίτρα μας το λιγότερο που πρέπει να επιλέγουμε είναι το διπλάσιο που προτείνει μια εταιρία, παράδειγμα αν έχουμε 300 λίτρα καθαρά θα πρέπει να επιλεχτεί το λιγότερο ένα σκίμερ για 600 λίτρα που προτείνει μια εταιρία εκτός και αν είναι πολύ αξιόπιστη στο ότι δίνει να είναι απόλυτο.

ΝΕΡΟ

Το νερό πρώτιστης σημασίας να προέρχεται από επεξεργασία που απομακρύνει όλα τα στερεά υλικά που φέρει από την αρχική του πηγή καθώς και ουσίες που έχουν χρησιμοποιηθεί για την απολύμανση του(χλώριο), η χρήση συστημάτων αντίστροφής όσμωσης είναι μονόδρομος και σε όσες περιπτώσεις χρησιμοποιήθηκε νερό βρύσης πάντα υπήρχαν σκαμπανεβάσματα και ποτέ δεν έγινε κάποιο πετυχημένο reef με χρήση σκέτου νερού δικτύου, όσο και να προσπαθούμε να το αποφύγουμε κοστολογικά η αρχική επένδυση θα μας αποσβέσει διαχρονικά με την σωστή διατήρηση των οργανισμών μας και τον μη εξαναγκασμό άλλων πρακτικών για αποφυγή ανεπιθύμητων αλγών.

ΚΥΚΛΟΦΟΡΙΑ

Η κυκλοφορία που θα επιλέξουμε βασίζεται στο όσο το δυνατόν γίνεται στον κανόνα πολύ κυκλοφορία και διάσπαρτη και όχι δυνατή κυκλοφορία και συγκεκριμένης κατεύθυνσης.
Όλοι οι οργανισμοί ή οι περισσότεροι στρεσάρονται με την δυνατή κυκλοφορία, τόσο τα κοράλλια όσο πιο πολύ ακόμη και τα ψάρια που κυρίως τα ψάρια υφάλου αν έχετε δυνατή κυκλοφορία δεν θα τα δείτε ποτέ στην στήλη του νερού λόγω εξοικονόμησης ενέργειας που θα προσπαθούν να κάνουν για να μην κολυμπούν όλη την ώρα σε δυνατό ρεύμα και αν κολυμπούν αυξάνεται ο μεταβολισμός τους θέλουν να τρέφονται συνέχεια και σε περίπτωση κακής διατροφής τους μπορεί και να πεθάνουν από ενεργειακό σοκ.
Οπότε 2 μικρές αντλίες σε διαφορετικά σημεία σαφώς προσφέρουν καλύτερης ποιότητα κυκλοφορία από μια πολύ δυνατή μεγάλης ισχύος.

ΔΙΑΔΙΚΑΣΙΑ

Πρώτα επιλέγουμε το υπόστρωμα που θέλουμε τόσο από αισθητικής πλευράς δικής μας όσο και από λειτουργικής, αισθητικά υπάρχουν άπειροι χρωματισμοί και κοκκόμετριες να επιλέξουμε, λειτουργικά θα πρέπει να δούμε ότι πολύ μικρής κοκκομετρίας προκαλεί πολλά αιωρούμενα σωματίδια αν υπάρχει μια σχετικά καλή κυκλοφορία και συνεργείο καθαρισμού που αναδεύει και έτσι το αερίζει και το διατηρεί καθαρό, μεγάλης κοκκομετρίας προκαλεί το αντίθετο, υπάρχει η περίπτωση να βρωμίζει από άλγες καθώς επίσης κοράλλια τύπου ζωάνθους να μπορούν να εξαπλωθούν εύκολα σε αυτή την κοκκομετρία είναι δύσκολο από συνεργείο καθαρισμού να τον διατηρεί καθαρό, οπότε μιας μέσης κοκκομετρίας είναι μια καλή λύση μειώνοντας τα παραπάνω προβλήματα στο όσο το δυνατόν γίνεται.
Πλένετε καλά με άφθονο νερό βρύσης και το τελευταίο πλύσιμο καλό είναι να γίνει με νερό όσμωσης, το ύψος που θα καλύψει τον πυθμένα του ενυδρείου πέραν από το αισθητικό κομμάτι έχει να κάνει με το λειτουργικό κομμάτι και με την μέθοδο που θέλουμε να ακολουθήσουμε(χρήση dsb στο κυρίως ενυδρείο), δεν ξέρω κατά πόσο θα είναι λειτουργικό στην πορεία που εν μέρει είναι αρχικώς αλλά το αποτέλεσμα μετά από καιρό είναι αντίστροφο(περαιτέρω επεξηγήσεις σε σχετικά άρθρα), εγώ θα πρότεινα ένα ύψος που να μην ξεπερνάει τα 4-5 εκατοστά. Οπότε ο όγκος που θα βάλουμε υπολογίζετε από το μέγεθος του ενυδρείου και του ύψους που θέλουμε να έχουμε στο υπόστρωμα.
Μπορούμε να τοποθετήσουμε τον αραγωνίτη ή άμμος μέσα στο ενυδρείο και να βάλουμε νερό που έχουμε ετοιμάσει με σχετική αλατότητα τόση όση θα επιλέξουμε να έχουμε τελικώς στο σύστημα, αυτή μπορεί να κυμαίνετε σε ένα ενυδρείο reef από 33 μέχρι και 36 τις χιλίοις με ιδανική προσωπικά για εμένα την 34,5 της χιλίοις ή ειδικού βάρους 1,0265. Ξεκινούμε και το σκίμερ ώστε να αρχίσει να αποβάλει τα αιωρούμενα σωματίδια που θα προκύψουν και να καθαρίσει το νερό μας, μπορούμε να βάλουμε για λίγο διάστημα και αν υπάρχει διαθέσιμο και κάποιο φίλτρο μηχανικό με υαλοβάμβακα που θα βοηθήσει να καθαρίσει πιο γρήγορα το νερό και στη συνέχεια να αφαιρεθεί.
Ο νεκρός βράχος που επιλέγεται πρέπει να είναι ασβεστολιθικής προέλευσης και όσο το δυνατόν πορώδες και με αρκετές σχισμές και φωλιάσματα, τον πλένουμε με τον ίδιο παραπάνω τρόπο και στην συνέχεια αφού πρώτα επιλέξουμε το στήσιμο που θέλουμε να κάνουμε οραματιζόμενοι το τελικό αποτέλεσμα με τους οργανισμούς που θα φιλοξενήσουμε και που σίγουρα θα παίξει ρόλο και τα διαθέσιμα κομμάτια ασβεστολιθικού βράχου που έχουμε στα χέρια μας, κάτι το οποίο έχει μεγάλη σημασία διότι δεν στήνουμε τον βράχο να είναι όμορφός, μπορεί ένα στήσιμο βράχου να είναι το πιο άσχημο που υπάρχει και με την εισαγωγή των οργανισμών πάνω του να δοθεί το σωστό σχήμα και να ολοκληρωθεί η εικόνα, ξεκινάμε κάνοντας ένα patron τον πυθμένα του ενυδρείου(διαστάσεις) πάνω σε αυτό δουλεύουμε με την ησυχία μας, έχοντας υπομονή για το καλύτερο τελικό αποτέλεσμα, μπορεί να χρησιμοποιηθεί εποξική κόλλα ή τσιμεντάκι ειδικό που να μπορεί να κολλήσει και να αντέχει στο θαλασσινό νερό. Εφόσον τελειώσουμε τοποθετούμε στο ενυδρείο που ήδη μπορεί να λειτουργεί όπως αναφέραμε παραπάνω μόνο με τον αραγωνίτη και το σκίμερ σε λειτουργία, η μεταφορά πρέπει να γίνει πολύ προσεκτικά και να δοθεί έμφαση να μην γρατσουνιστεί το ενυδρείο κατά την εισαγωγή των κολλημένων κομματιών.

Συνεχίζουμε με την λειτουργία του σκίμερ και ξεκινάμε και την ένταξη του φωτισμού μετά από μερικές ημέρες, εφόσον καθαρίσει το νερό από τα παραπάνω, αρχίζουμε να ανοίγουμε τον φωτισμό για μερικές ώρες την ημέρα, έχουμε σταθεροποιήσει τις τιμές ασβεστίου, Μαγνησίου και ανθρακικής σκληρότητας κάτι που το θεωρώ πολύ σημαντικό για τα επόμενα στάδια που θα επακολουθήσουν.
Στην συνέχεια αρχίζουμε την προσθήκη βακτηριακού πληθυσμού κάτι που μπορούμε να προμηθευτούμε από το εμπόριο και από αρκετές εταιρίες που δραστηριοποιούνται στο συγκεκριμένο προϊόν, προτείνω να παρθούν από 2 ή 3 εταιρίες και να γίνεται εναλλαγή προσθήκης ώστε να υπάρχει αύξηση της βιοποικιλότητας των ‘’ωφέλιμων’’ βακτηρίων που θα αποικίσουν τον βράχο και το υπόστρωμα μας.
Ο βράχος ως νεκρός που είναι θα αρχίσει να αποβάλει συστατικά που δεν είναι επιθυμητά και θα επιταχύνουν την δημιουργία κυανοβακτηρίων και αλγών που χρησιμοποιούν αυτά τα συστατικά, όπως θειώδης ενώσεις, φωσφορικές ενώσεις και νιτρώδη.
Παράλληλα θα πρέπει να βρούμε ξέσματα κοραλλινικής άλγης από ενυδρείο φίλου χομπίστα που θα είναι το όσο το δυνατόν περιορισμένο από pest, ρίχνουμε τα ξέσματα πάνω στον βράχο μας, μπορούμε να επιλέξουμε και ένα πολύ μικρό βραχάκι ζωντανού βράχου που να είναι καθαρό και να χρησιμοποιηθεί για μπόλιασμα, θα πρέπει να δοθεί προσοχή να μην έχει περίεργες κοιλότητες που δεν μπορούμε να κάνουμε έλεγχο και να το παρατηρούμε για αρκετό καιρό απομονωμένο από τον υπόλοιπο βράχο και να μην εφάπτεται, όταν θα είμαστε σίγουροι για την καθαρότητα του μπορούμε να το βάλουμε πάνω ή κάπου ώστε να ακουμπάει με τον βράχο μας.

Επόμενο στάδιο που μπορεί να μην το ακολουθήσει κάποιος αλλά επιταχύνει κατά πολύ την διαδικασία ‘’ωρίμανσης’’ του ενυδρείου είναι η επιλογή εδώδιμων ειδών άλγης που να μπορούν να τραφούν τα αλγοφάγα ψάρια που θα βάλουμε μελλοντικά, αυτό θα δώσει τροφή στους μικροοργανισμούς που θα βάλουμε, θα ανταγωνιστεί ανεπιθύμητες άλγες και κυανοβακτήρια.


Εφόσον γίνουν τα παραπάνω και έχει περάσει ένα εύλογο χρονικό διάστημα ενός μήνα(αναλόγως πορείας και εξέλιξης ενυδρείου) ξεκινάμε να μεταφέρουμε και αμφίποδα καθώς και κοπήποδα πάλι με τον ίδιο τρόπο(από ενυδρείο περιορισμένο από pest), όπως και σφουγγάρια και διάφορα ασπόνδυλα που είναι χρήσιμα(π.χ. σπυρογράφοι, σκουληκάκια), επίσης μπορούμε να μεταφέρουμε και μια μικρή ποσότητα υποστρώματος που να έχει περάσει από έλεγχο ότι δεν θα έρθει και κάτι ανεπιθύμητο, ότι είναι δυνατόν να μην προκαλέσει προβλήματα στο ενυδρείο μας. Ότι δεν γνωρίζουμε και δεν είναι διαχειρίσιμο δεν το εισάγουμε στο ενυδρείο.
Συνεχίζοντας την προσθήκη βακτηριών που μπορεί να γίνεται για αρκετό διάστημα με συχνότητα αν 3-4 ημέρες και ποσότητα αναλόγως τα λίτρα μας, μπορούμε να ταΐζουμε και λίγο τροφή ώστε να επιταχυνθούν οι διαδικασίες καθώς και να τρέφονται οι οργανισμοί που έχουμε εισάγει.
Ανά διαστήματα, περίπου ανά 20 ημέρες καλό είναι να κάνουμε ένα 20% αλλαγής νερού για να βοηθούμε το σύστημα και ας μην έχει μέσα ακόμη ψάρια ή κοράλλια.
Σε διάστημα περίπου 4-5 μηνών αρχίζει να εμφανίζετε η δουλειά που έχει γίνει με την αλλαγή του κρύου άψυχου βράχου σε κάτι που αποκτάει χρώμα και ζωή, στο μεσοδιάστημα έχουμε επιλέξει άφθονο συνεργείο καθαρισμού που να αποτελείτε από σαλιγκάρια κυρίως και να είναι διαφορετικών ειδών, έτσι εκμεταλλευόμαστε τις διαφορετικές διατροφικές συνήθειές τους και ενδιαιτήματα διατροφής τους. Στους 5 – 6 μήνες είμαστε έτοιμοι να αρχίσουμε να προσθέτουμε με σύνεση κοράλλια και ψάρια που έχουμε επιλέξει όλο αυτό διάστημα που θα αποτελούν την παρέα μας

Τα κοράλλια θα πρέπει να εξετάζονται προσεκτικά πριν την αγορά τους και να αποκλείονται αυτά που είναι αμφιβόλου ποιότητας, μεγάλη προσοχή και ποτέ να μην εισάγετε βραχάκι που φέρει το κοράλλι, απομακρύνετε το βραχάκι οπωσδήποτε, το κοράλλι θα πρέπει να περάσει από dip που είναι διάφορες ουσίες που κυκλοφορούν στο εμπόριο, αν υπάρχει η δυνατότητα για 2-3 διαφορετικής σύστασης dip ώστε να εξαλείψουμε τον όσο το δυνατόν κίνδυνο να εισάγουμε κάποιο pest, υπάρχουν διαλύματα που είναι για διαφορετικούς οργανισμούς και παράσιτα, οπότε καλό ψάξιμο πριν ξεκινήσετε και να επενδύσετε σε αυτό το κομμάτι που δεν είναι μεγάλης αξίας αν αναλογιστεί κανείς τι μπορεί να προκαλέσει ένα pest. Θα χρειαστείτε μια λάμπα τουλάχιστον 60 watt ώστε να εξετάζετε τα κοράλλια για τυχών pest με μεγάλη προσοχή, όταν σιγουρευτείτε ότι όλα είναι εντάξει και αφού έχετε απομακρύνει κομμάτια νεκρών ιστών και βράχου και έχετε μόνο ζωντανό ιστό ξεκινήστε το dip, αν χρησιμοποιείτε πάνω από 2-3 dip, θα πρέπει να έχετε και μια λεκάνη θαλασσινό νερό ώστε να εισάγετε το κοράλλι πριν μπει στο επόμενο dip για τον λόγο της αποφυγής αντίδρασης μεταξύ συστατικών των dip.
Για τα ψάρια υπάρχει διαφορετική διαδικασία που δεν είναι το θέμα του άρθρου αναφορικά για την αποφυγή εισαγωγής pest.

Όλα τα παραπάνω αποτελούν προσωπική εμπειρία και μέθοδος που ακολούθησα, το αποτέλεσμα μετά από 14 μήνες είναι αυτό που βλέπετε στην φώτο, σημαντικό επίσης να επιλέξετε την μέθοδο που πιστεύεται ότι πρέπει να ακολουθήσετε για την διατήρηση του υφάλου σας.

Τίποτα απο τα παραπάνω δεν αποκλείουν διαφορετικές μεθοδολογίες που μπορούν να πετύχουν σε μεγάλο βαθμό, επίσης υπάρχουν αρκετές λεπτομέρειες ακόμη που δεν έχουν αναφερθεί.

Ευχαριστούμε θερμά τον Νέρβα για την ευγενική του προσφορά!
ευχαριστούμε θερμά και το openreef για την άδεια δημοσίευσής!



Κλειδωμένο

Επιστροφή στο “Πρόληψη”